Jelmezek

A legváltozatosabb és legérdekesebb terület. Ugyanakkor a legnagyobb kihívás is, mert rengeteg extra igényt kell teljesíteni nem szokványos megoldásokkal. Rég óta vonz a film és a színház világa, különösen a jelmezek. Valószínű a gyerekkori élmények hatása. A József Attila Színház mellett nőtem fel, így beleláttam a színház életébe. Az utca túloldalán volt a művészbejáró, a házunk mellett a díszletraktár, a ház szuterénjében az asztalosműhely. Napi szinten láttam a színpad berendezését, működését, a színészeket. Gyakran néztem az előadásokat a nyitott vészkijárat ajtajából. Akkoriban nem volt légkondi. Természetesen a nézőtérről is. Alkalmanként a díszletezők beültettek üres helyekre. Pár nagy név: Gobbi Hilda, mint Mss. Marple; Bodrogi Gyula és Voith Ági a Kaktusz Virága; Láng József; Benkő Péter; Koncz Gábor; Bujtor István; Szemes Mari; Stb.
Ha vargabetűkkel is, de a jelmezkészítéshez is eljutottam. Volt szerencsém nagy filmes produkciókban is részt venni: Vienna Blood; Dune; The Actor. Egy pár Holly Woody sztárt is volt alkalmam öltöztetni. Lana Del Rey; Eva Longoria; Amber Heard.
A Nemzeti Lovas Színháznak és a Ciszterci Gimnázium diák színpadának is terveztem és készítettem jelmezeket.
Munkáim közt szerepel a Baranta sportág számára tervezett és készített sport és formaruha kollekció. Iskolának szalagavatóra palotás formaruha. Munkaruha, veterán autó restaurátor műhelynek.
Formaruha
Baranta
A legkomplexebb munkám volt. Sokféle női és férfiruha, kiegészítők tervezése, készítése és nagy mennyiség miatt a gyártás menedzselése.
Korábban tagja voltam és rendszer fellépője ennek a hagyományőrző csapatnak és így kerültem szóba, mint tervező és készítő, aki belülről is ismeri az igényeket.
Először anyagokat, ötleteket gyűjtöttem a megadott szempontok figyelembevételével. Összeállítottam egy prezentációt a következő gyűlésükre, ahol az ötletek alapján megbeszéltük a hogyan továbbot. Ez után már interneten folyt a további egyeztetés a tervek elfogadásáig, majd elkészültek az első mintadarabok. A sportruházatot Dunaújvárosban készíttettem el mert ezek speciális anyagot és gépeket igényelnek. Én a fegyverkabátot és a hozzátartozó nadrágot készítettem el. Természetesen az alapanyagok és kellékek beszerzése is az én feladatom volt.
Az első prototípusok a Magyarok Gyűlésén debütáltak, majd próbahordás és tapasztalatgyűjtés. Ezek alapján módosítottuk a terveket és elkészültek az újabb variációk. Három, négy kőr után kialakult a végleges dizájn és konstrukció.
Következett a sorozatgyártás, amelyben, mint koordinátor vettem részt. Az első széria gyártás után átadtam a folyamatot a szövetségnek. A tervek kiterjedtek a ruházaton kívül a lábbelikre, fejfedőkre és hátizsákra is. Sajnos ezek megvalósítása financiális okokból egyelőre várat magára. Hasonlóan a társasági öltözetből is csak egy férfi mintadarab készült el.
Sportruházat










Hagyományőrzőknek
Bizánci kaftán
A felvidéki „Vermes Törzs” vezetője számára terveztem és készítettem ezt a TÖRZSFŐNÖKI KAFTÁNT és öltözetet. A kaftán Bizánci valódi selyemből készült. Az aláöltöző ing és nadrág pamut alapanyagból. Hosszú folyamat volt amíg a felkéréstől az első ünnepi alkalomig eljutottunk.
Az alábbi képek dokumentálták a folyamatot.
Variációk




Elfogadott terv és kész ruha



Kaftán a gyakorlatban



Anna Karenina a jelmeztervezői vizsgamunkám
Nagy szeretettel foglalkoztam Kiss Csaba „Anna Karenina Jelenések” színpadi adaptációjának jelmezterveivel. Elkészíteni egy öltözetet kellett. Én Karenin cári hivatalnoki ruháját választottam. A borítókép és egy pár ruha tervét osztom meg itt, valamint az elkészült ruha fotóit.
Jelmeztervek jelenetenként




Így készült




Karenin jelmeze




Lauretta
„LAURETTA” reneszánsz női ruha
A Mátyás év ihletésére terveztem és készítettem ezt a kosztümöt. Felhasználtam a korszak stílusjegyeit, alapanyagait. Jellemző anyaga a bársony, a brokát, és a selyem. Színvilága a bordó és arany. Mátyás korának reneszánsza gyakorlatilag az olasz reneszánsz. A ruha hossza, az anyagok kombinációja, színvilága, díszítései, az áttört dupla ujj ezt a kort idézi.
Mai korunkban, történelmi megemlékezéseken, hagyományőrző rendezvényeken, (Visegrádi, Diósgyőri várjátékok) Palotajátékok színházban, filmeken jelenhet meg. Törekedtem a mai használhatóságra, praktikusságra. Itt az öltözködésre gondolok, hiszen az adott korban az egyes ruha rétegeket vették magukra külön öltöztetők segítségével. Ebbe a ruhába egyszerűen bele lehet bújni, mert húzózárat használtam. Itt figyeltem arra, hogy ez kívülről csak egy szabásvonalnak látszódjon. A rejtett húzózárat a brokát mintaelemek pontos illesztésével varrtam be.




Lovas színház
Az utolsó betyár
Betyár mellények az előadáshoz







Fekete ezüst
Pintér Tibor kért egy fekete-ezüst fellépő ruhát a partnernőjének és magának. Az volt az elvárása, hogy egy kicsit rockos legyen, kevésbé lehessen korhoz kötni.







Lovas színház formaruha
A Tenya (Pintér Tibor) felkért, hogy tervezzek a lovas színház tagjai részére olyan formaruhát amelyet közös megjelenéseken és előadásokban is tudnak használni.
Női és férfi formaruha











Akcióban a jelmezek












Star Wars
Egy magyar Star Wars Fan csoport engedélyt szerzett George Lucastól, hogy Star Wars filmet forgathassanak. Ehhez kértek, hogy készítsek el pár jelmezt és kellék tokot.















Munkaruha
Egy veterán autókat restauráló műhely kért fel munkaruha tervezésre és készítésre. Speciális igény volt, hogy semmilyen fém alkatrész nem lehet a ruha külső felületén. Készült mellesnadrág, szólónadrág, dzseki és overál. Az utóbbi kettő kivehető ujjakkal.



